Skladové systémy, ktoré vám pomôžu s efektívnou správou skladu
Každé podnikanie v e-commerce alebo také, ktoré obnáša skladovanie určitého tovaru, si vyžaduje správu skladu. So zabezpečením prehľadného manažmentu a hladkého dodávateľského reťazca vám pomôžu najmä skladové systémy.
Prehľad sekcií v článku:
- Prečo potrebujete skladový systém?
- Čo je systém riadenia skladu?
- Aké funkcie by mal mať?
- Najlepšie skladové systémy
Prečo potrebujete skladový systém?
Mnohým malým firmám môže v začiatkoch stačiť excelovská tabuľka, no časom sa jej funkcie stanú obmedzenými. Správa tabuliek si vyžaduje množstvo ručnej práce a zadávania príkazov, kým skladové systémy dokážu mnohé úkony zjednodušiť a zautomatizovať.
Ušetria vám tak čas aj nemalé peniaze, ktoré by vás stála ľudská práca vašich zamestnancov.
Čo je systém riadenia skladu (WMS)?
Pod skratkou WMS sa skrýva anglické označenie Warehouse Management System, teda v preklade systém riadenia skladu. Ide o komplexné softvérové riešenia obsahujúce nástroje na efektívnejší skladový manažment a optimalizáciu vášho skladového hospodárstva.
Pomáhajú vám kontrolovať skladové zásoby, spracovávať objednávky či sledovať zásielky. Jednoducho vám uľahčia celý distribučný proces tovaru od vašich dodávateľov, cez váš sklad, až k vašim zákazníkom.
Na trhu už existuje množstvo takýchto riešení, pričom mnohé sú súčasťou ERP systémov.
Dôležité je, aby bolo skladové riešenie kompatibilné s vašimi ďalšími informačnými systémami a bolo možné ho jednoducho implementovať do existujúcich procesov. Väčšinu skladových systémov je možné prispôsobiť na mieru podľa potrieb vašej firmy.
Výsledkom sú automatizované a digitalizované procesy bez nutnosti papierových faktúr a odstránenie zbytočných chýb pri manuálnom zadávaní, vychystávaní či odosielaní tovaru.
Aké funkcie by mal skladový systém mať?
Funkcionalita dostupných systémov je rôzna, no väčšina z nich zahŕňajú napríklad:
- Efektívne riadenie zásob – umožňuje inventarizáciu tovaru pomocou skenovania čiarových kódov, kontrolu skladových zásob v regáloch či sledovanie životného cyklu produktu.
- Riadenie práce – niektoré pokročilé systémy umožňujú aj sledovanie zamestnancov a ich pracovnej činnosti, napríklad prostredníctvom časových pečiatok a GPS.
- Sledovanie skladových operácií – mnohé WMS umožňujú sledovanie skladových operácií v reálnom čase, vďaka čomu máte prehľad o všetkom, čo sa v sklade deje, vrátane cesty každého tovaru. Ak máte skladov viac, môžu komunikovať medzi sebou.
- Cloudové riešenie – vďaka umiestneniu v cloude je možný online prístup k systému odkiaľkolvek, napríklad aj z pohodlia mobilného telefónu. Samozrejmosťou je tiež pravidelné automatické zálohovanie dát.
- Integrácia so systémami – pre zosúladenie všetkých pracovných procesov je vhodná integrácia s vašim ERP či CRM systémom. Uľahčí to spoluprácu a komunikáciu v rámci tímu aj smerom k zákazníkom.
- Bezpapierová dokumentácia – tlačenie papierových objednávok, faktúr či návratiek je už dnes prežitok. WMS umožňuje digitalizáciu celej dokumentácie a je tak praktickým a ekologickým riešením.
Najlepšie skladové systémy
Prinášame vám prehľad niekoľkých obľúbených softvérových riešení, ktoré vyhovujú mnohým firmám.
1. Informačný systém K2
Informačný systém K2 podporuje riadenie skladu pomocou čítačiek čiarových kódov a má integrované základné princípy známe z WMS systémov. Odpadá tak problematická komunikácia medzi systémami a informácie o skladových zásobách sú bez chýb a on-line.
Do logistických procesov je možné navyše jednoducho zahrnúť i analytické vyhodnocovanie či definovanie workflow procesov.
Medzi základné vlastnosti a funkcie riadenia skladu v IS K2 patrí:
- Možnosť zobrazovať vybrané doklady (na základe definovaných filtrov) z nákupu, predaja a prevodov;
- Riadenie (pripravenie) týchto dokladov pre spracovanie v sklade - nastavenie jednotlivých osí riadeného skladu (priorita, rad práce, pracovník v rámci radu, manipulačná technika, požadovaný termín spracovania, očakávanú dobu pre spracovanie) a ich následné spracovanie pomocou čítačiek;
- vyhodnotenie doby spracovania dokladov;
- možnosť priraďovať pracovníka, rad práce a manipulačnú techniku súčasne výberom z definícií v Kompetenčnej matici;
Viac informácií o K2 sa dozviete tu - https://www.k2.cz/sk
2. Omega
Systém Omega poskytuje komplexné skladové riešenie pre e-shopy, kamenné predajne či veľkosklady. Vďaka nemu budete mať prehľad o stave zásob, obrate či zisku. Skladový systém je prepojený s fakturáciou, umožňuje presun tovaru medzi viacerými skladmi, import cenníkov z Excelu či podporuje jednoduché skenovanie tovarov pomocou aplikácie Mobilný skladník.
Omegu môžete vyskúšať na mesiac zadarmo. Základný BASIC balík získate od 9,90 eur mesačne bez DPH, stredný BIZNIS balík s podvojným účtovníctvom či daňovým priznaním od 19,90 eur mesačne bez DPH, a PROFI balík s neobmedzeným počtom účtovníctiev od 49,90 eur mesačne bez DPH.
Viac informácií o nástroji Omega sa dozviete tu - https://www.kros.sk/omega/skladove-hospodarstvo/
3. KROS Sklad
Jednoduchá online aplikácia KROS Sklad je praktická svojím prepojením na KROS Fakturáciu. Poskytne vám nonstop prehľad o prijatom a predanom tovare či stave zásob. Umožní vám spracúvať doklady rýchlo a jednoducho odkiaľkoľvek a bezpečne uchováva dáta vďaka cloudovému riešeniu.
KROS Sklad v Trial verzii môžete využívať mesiac úplne zdarma a keď sa vám osvedčí, balík PRO získate už od 3,90 eur mesačne bez DPH. K dispozícii bude aj balík FLEXI s možnosťou správy viacerých skladov, skladovým hospodárstvom a prepojením na e-shop.
Viac informácií o nástroji KROS Sklad sa dozviete tu - https://www.kros.sk/sklad/
4. Katana
Skladový systém poskytuje aj známe ERP Katana. Umožní vám online sledovanie stavu viacerých skladov, vďaka čomu získate nepretržitý prehľad o dostupnosti a pohybe tovaru. Tovar môžete jednoducho presúvať medzi skladmi a predajňami a sledovať jeho pohyb na základe sériového čísla. Samozrejmosťou je prehľadný editor skladu, import položiek či práca s čítačkou, vďaka čomu sa aj inventúra stáva jednoduchou záležitosťou.
Cena softvéru je individuálna a vypočítava sa na mieru každému podniku. Katana poskytuje firmám komplexné skladové hospodárstvo v rámci webovej aplikácie bez nutnosti inštalovania čohokoľvek. Medzi funkciami nájdete nástroje na manažment skladu, nákupu, predaja, dopravy, fakturácie, financií, majetku a ďalšie.
Viac informácií o nástroji Katana sa dozviete tu - https://katanasystem.sk/funkcie/sklady/
5. Grit
Ďalším systémom, ktorý pomôže zefektívniť správu skladu a ušetrí vám a vašim skladníkom stovky hodín, je Grit. Tento WMS systém zrýchli výdaj objednávok, urobí poriadok vo vašej evidencii a umožní vám sledovať pohyb zásob a tovaru.
Grit deklaruje, že dokáže firmám ušetriť až 99 % chýb pri expedícii, zrýchliť vyskladnenie tovaru až o 80 % a ušetriť každému skladníkovi 2 hodiny práce denne.
Systém za vášho skladníka nájde najkratšiu cestu k tovaru a zobrazí ju na čítačke, takže si nemusí pamätať, kde sa čo nachádza. Vďaka možnosti načítať kód pri vyskladňovaní tovaru sa minimalizuje chybovosť, zámena a následné reklamácie. Získate prehľad o zásobách, polohe tovaru či dátume spotreby.
Systém vám tiež umožní získavať cenné dáta, napríklad o výkonnosti skladníkov, a na základe toho optimalizovať procesy. Ceny sú na vyžiadanie.
Viac informácií o nástroji Grit sa dozviete tu - https://sk.grit.eu/riadenie-skladov
Toto sú len niektoré zo známych WMS softvérov, ktoré na trhu nájdete. Z tých ďalších môžeme spomenúť ešte skladové systémy od veľkých spoločností, ako sú SAP, Oracle, Anasoft a ďalšie. Každej firme vyhovuje niečo iné, preto sa rozhodujte najmä na základe vašich vlastných potrieb a možností.
Ak však potrebujete pomôcť s regálovými riešeniami, neváhajte nás kontaktovať.